در صورت گم یا دزدیده شدن پلاک خودرو چه کار کنیم؟

a5b022f3 b0fb 4edd af5c 8d00e561f2bd در صورت گم یا دزدیده شدن پلاک خودرو چه کار کنیم؟

دزدی از جمله جرایم رایج در هر کشوری است، که در سطوح مختلفی صورت می‌پذیرد. در این بین، سرقت پلاک خودرو نیز ممکن است به دلایل مختلفی چون، نصب کردن روی ماشین‌‌‌های دیگر و ارتکاب جرم، انجام شود. حتی امکان دارد مالک خودرو، پلاک ماشین خودش را به هر دلیلی، گم کند. در هر حال، در صورت گم یا دزدیده شدن پلاک خودرو، مهم است که سریعا پیگیری‌ها و اقدامات لازم، جهت ثبت وضعیت و شروع فرآیند قانونی انجام شود. از اینرو، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا از این اقدامات مهم و ضروری آگاهی پیدا کنید.

در صورت گم یا دزدیده شدن پلاک خودرو چه باید کرد؟

فرقی نمی‌کند خودتان صاحب خودرو باشید یا نه، آشنا بودن با کارهای مهمی که باید پس از گم یا دزدیده شدن پلاک خودرو انجام دهید، ضروری است. چراکه زودتر دانستن این موارد می‌تواند به شما و یا نزدیکانتان در هنگام بروز این شرایط کمک کرده و فرآیند پیگیری را سریع‌تر پیش ببرد. در بخش زیر، تمام مراحل به صورت گام‌به‌گام برای شما آورده شده است:

گزارش گم یا دزدیدن شدن پلاک خودرو

65425fe6 4895 4f10 9954 7dce9c000f6e در صورت گم یا دزدیده شدن پلاک خودرو چه کار کنیم؟

وقتی پلاک وسیله نقلیه‌ای به هر دلیلی مفقود شود، باید سریعا آن را به مراجع قانونی مربوطه اطلاع دهید. برای این کار نیز دو گزینه پیش روی شماست. اگر شما در مرکز استان سکونت دارید بایستی شکواییه سرقت را ثبت نموده و سپس به بخش اداره آگاهی که در مراکز تعویض پلاک تهران یا هر مرکز استان دیگری وجود دارد، مراجعه کنید. از طرفی، اگر شما در مرکز استان زندگی نمی‌کنید بایستی سریعا با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و دزدیده شدن پلاک خود را گزارش دهید. در ادامه، باید به کلانتری رفته و گزارش مربوط به گم یا دزدیده شدن پلاک خودرو را ارائه دهید.

بیشتر بخوانید:  نهنگ ولگرد نیمی از کره زمین را شنا کرد!

بدین ترتیب، شرایط پیش‌آمده به‌صورت قانونی ثبت شده و پس از تایید گزارشات، پلاک شما در لیست سیاه قرار می‌‌گیرد. با همین کار، گام اول و بخش مهمی از اقدامات ضروری را انجام داده‌اید؛ چراکه وقتی پلاک شما در لیست سیاه ثبت شود، در صورت وقوع جرم‌ با آن پلاک، دیگر مسئولیتی گریبان‌گیر شما نخواهد بود. لازم به ذکر است که پس از حضور پلیس در محل وقوع جرم و ثبت شرحی کامل از شرایط، یک نسخه از آن به شما تحویل داده خواهد شد تا بتوانید با استفاده از آن، پیگیری‌های بعدی را انجام دهید.

آیا سامانه‌ای برای ثبت گم یا دزدیده شدن پلاک خودرو وجود دارد؟

متاسفانه در حال حاضر هنوز سامانه و سیسیتم یکپارچه‌ای که مردم بتوانند با استفاده از آن، مفقودی و یا سرقت پلاک ماشین خود را اعلام کنند، هنوز طراحی نشده است. در واقع، این چنین سیستمی هم‌اکنون فقط در اختیار نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی رانندگی است. بنابراین امکان ثبت این نوع درخواست به‌صورت آنلاین برای مردم وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:  طراحی مدل لباس با مواد غذایی

پیگیری شکایت دزدیده شدن پلاک خودرو

پس از ثبت گزارش مفقود شدن پلاک ماشین، برای پیگیری شکایت خود مراحل زیر را طی کنید:

  1. در ابتدا باید وارد سامانه ثنا بشوید و سپس عنوان سامانه اطلاع ‌رسانی پرونده را انتخاب کنید.
  2. در گام بعدی، باید از بین گزینه‌های اطلاع‌رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی، وکلا و اطلاع‌رسانی با رمز پرونده، یکی انتخاب شود.
  3. اکنون فرد باید با استفاده از اطلاعات شخصی خود، از قبیل کد ملی، رمز شخصی و شماره موبایلی که از پیش در سامانه ثبت کرده، وارد سامانه شود.
  4. در مرحله بعدی، می‌بایست تاریخ موردنظر تعیین شود، تیک‌های لازم زده شده و روی گزینه بازیابی اطلاعات کلیک شود.
  5. اکنون فهرست تمام پرونده‌های فرد، اعم از پرونده مرتبط با گم یا دزدیده شدن پلاک خودرو نشان داده خواهد شد و فرد می‌تواند وضعیت پرونده شکایت خود را مشاهده کند.

تعویض پلاک خودرو

46212687 af63 463e 8fbb eec35b65d9ee در صورت گم یا دزدیده شدن پلاک خودرو چه کار کنیم؟

برای تعویض پلاک خودرو، پلاک سرقتی و یا مفقودی، باید به مراکز تعویض پلاک ماشین مراجعه کرد. بدین منظور، می‌توان از طریق سامانه نوبت‌دهی آنلاین مراکز شماره‌گزاری پلاک خودرو به آدرس nobatdehi.epolice.ir، نوبت آنلاین دریافت کنید. همچنین می‌توانید سامانه سخا تعویض پلاک را برای این مقصود انتخاب کنید. علاوه‌بر آن می‌توانید از طریق این سامانه‌ها و بخش استعلام‌ها، از سرویس‌های استعلام کارت و سند خودرو نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  پیرزن هفتاد ساله، پدیده وزنه برداری شد

در هر صورت پس از ورود به این سامانه‌ها، می‌بایست استان، شهر، نوع خدمت و نوع وسیله نقلیه را مشخص نمایید. در نهایت، می‌توانید مرکز تعویض پلاک و زمان مراجعه به آنجا را نیز انتخاب کنید. پس از حضور در مرکز و تحویل مدارک به باجه مشخص‌شده، اخذ و نصب پلاک جدید صورت می‌پذیرد. هزینه تعویض پلاک خودرو برای تمام ماشین‌های خارجی و داخلی یکسان بوده و حدود ۳۷۵۰۰۰ تومان و هزینه وکالت آن نیز تقریبا ۱۴۰۰۰۰ تومان است.

کلام آخر در مورد تعویض پلاک خودرو

در این مطلب دانستیم که در صورت مفقود شدن پلاک ماشین می‌بایست سریعا آن را به مراجع قانونی اطلاع داد، تا هر گونه سواستفاده از پلاک، به نام شمایی که صاحب خودرو هستید، زده نشود. در ادامه، با استفاده از سامانه ثنا، پلیس+10 و سامان سخا، می‌توان نسبت به ثبت و پیگیری پرونده گم یا دزدیده شدن پلاک خودرو و همچنین زمان و مکان تعویض پلاک خودرو در مراکز مربوطه اقدام کرد.

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

دانه چیا برای لاغری بخوریم یا نه؟

در سال‌های اخیر از دانه چیا و فوایدش زیاد شنیده‌ایم. ماده‌ای که حتی به عنوان …